論文要旨


要旨

インターネット広告は,「広告」と呼ばれていながらもその本質は従来の広告とは大きく異なるものであることを,その歴史研究を通じて明らかにした。なぜインターネット上で広告ビジネスが展開されるようになったのか。その後に生じた広告主やインターネット利用者の姿勢の変化が,広告のあり方にどのような影響を及ぼしてきたのか。こうした点に着目し,わが国のインターネット広告の歴史を検証した。


その結果,今後の広告活動においては,その広告効果は広告を掲載するメディアの集客力によって決まるものではなくなり,広告メッセージそのものがコンテンツとしてどれだけの魅力を持っているかにより決定されるものとなっていくであろう,という結論が得られた。



Abstract

Through a research of the history, this paper defines how Internet advertising is significantly different in essence from traditional advertising. Why did the advertising business develop on the Internet? What effects did the changes in attitude of the advertisement owners and Internet users bring to the meaning of advertisement? We paid close attention to these considerations and examined the history of Internet advertising in Japan.


As a result, we concluded that in future advertising activities, the effectiveness of advertising will be determined by the attractiveness of the content of advertising messages rather than the ability of the advertisement to attract media.



目次および出典